Zróżnicowane style w filmie Czarna Pantera musiały być wyraziste dla każdej z wyrazistych osobowości postaci. Mimo że czarnoskórzy pochodzą z tej samej rasy, mają długą i barwną historię w mediach, a ubrania noszone przez bohaterów filmu ewoluowały do dziś. Od seksownych, ledwo ubranych kobiet w scenie otwierającej film, po brutalnych ulicznych bandytów w jego sequelu, różnorodność kostiumów Czarnej Pantery tylko wzrosła w popularności.

Pokaz sartorialny Czarnej Pantery

Fani najnowszego filmu Marvela są ubrani jak wakandyjska rodzina królewska na premierę filmu. Moda inspirowana Afryką była inspirowana tematem filmu o czarnej sile, tożsamości i niezależności kulturowej. Wielu fanów skorzystało z mediów społecznościowych, aby zamieścić zdjęcia, na których widać ich stroje z afrykańskich kultur. Stroje te sięgają od dashikis z Afryki Zachodniej po umbaco z tradycji Xhosa.

Stylowe stroje do filmu zostały zaprojektowane przez filadelfijską projektantkę kostiumów Esther-Lauren Mutolo, której ojciec pochodzi z Demokratycznej Republiki Konga. Chadwick Boseman i David Oyelowo wystąpili w garniturach Emporio Armani. Ponadto Danai Gurira i Winston Duke mieli na sobie czarną marynarkę od Gabrieli Hearst.

Kostiumy w filmie również podkreślają żywą paletę kolorów. Wibrujące projekty łączą rdzenne style ze współczesnymi wpływami, tworząc niepowtarzalny wygląd. Jednym z najbardziej uderzających strojów jest uniform ochroniarzy składający się wyłącznie z kobiet. Te kolorowe stroje wykorzystują wzory świętej geometrii i tradycje odzieżowe ludu Maasai i Ndebele. Ten filmowy pokaz sartorialny jest wciąż modny.

Styl sartorialny Partii Czarnych Panter jest zakorzeniony w świadomości społecznej i perspektywie feministycznej. Ubrania i uniformy partii zainspirowały w ostatnich latach wielu innych artystów. Public Enemy i KRS-One zaczerpnęli wygląd od Czarnych Panter i przypisali im swoją ideologię polityczną. Skopiowali również wygląd i włączyli go do swojej muzyki.

Czarne Pantery były radykalną grupą, którą należało chronić przed opresją. Ich mundury składały się z czarnych skórzanych spodni, pudrowo niebieskiej koszuli i czarnych butów. Do ich ubioru często dołączano rękawiczki i czarny beret. Ich stroje głosiły również ich tożsamość jako zjednoczonego bloku. Jednak mimo reperkusji, ich sartorialny pokaz jest modny do dziś.

Kostiumy Ruth E. Carter

Znana z przełomowych kostiumów w Czarnej Panterze, wielokrotnie nagradzana projektantka kostiumów Ruth E. Carter stworzy nowe stylizacje do nadchodzącego sequela Black Panther: Wakanda Forever. Teaser filmu zdradzał wiele elementów science-fiction i ciekawy projekt kostiumów, który obejmuje cywilizację Talocan. Carter pracowała przy wielu znaczących kulturowo filmach, w tym Selma i Marshall. Jej projekty zdobyły kilka nagród, w tym nagrodę Akademii za najlepsze kostiumy.

Zobacz:  Jak prawidłowo ubrać się na trening na siłowni

Choć jest kobietą kolorową, Carter ma ogromne doświadczenie w pracy w dziale kostiumów. Po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Hampton, szkoliła się w Santa Fe Opera i przeniosła się do Los Angeles. Teraz od ponad czterech dekad projektuje kostiumy dla przemysłu filmowego. Współpracowała z najbardziej wpływowymi reżyserami w Hollywood, takimi jak Denzel Washington, Samuel L. Jackson czy Stephen Spielberg. Jej kostiumy pojawiły się w ponad 100 filmach, w tym w “Czarnej Panterze” i nadchodzącym reboocie “Black Panther”.

Czarna Pantera jest jednym z najbardziej komercyjnych filmów afrofuturystycznych wszech czasów i jest pierwszym filmem, który zdobył Oscara za najlepsze kostiumy. Mając na koncie ponad 60 filmów, jest pierwszą czarną kobietą, która zdobyła Oscara za najlepsze kostiumy. Carter pracowała między innymi ze Stevenem Spielbergiem i Spike’em Lee. Oprócz pracy nad “Czarną Panterą”, Carter pracuje obecnie nad sequelem po śmierci Chadwicka Bosemana.

Weekend otwarcia filmu to Juneteenth, co czyni ten czas idealnym na retrospektywną wystawę jej prac. Wystawa w SCAD FASH Museum of Fashion + Film w Atlancie obejmie ponad 40 jej projektów, w tym kostiumy do superbohaterskiego filmu Chadwicka Bosemana, “Czarna Pantera”, oraz garnitury alfonsa dla Antonio Juana Fargasa w “I’m Gonna Git You Sucka”. Choć kolekcja jest obszerna, prace Cartera odzwierciedlają wpływ afrofuturyzmu na kino afrykańskie.

Projektując kostiumy do filmu “Korzenie”, Carter znajduje inspirację w zabytkowych magazynach i gazetach. Reklama z lat 70. przedstawiająca dopasowane stroje z dzianiny popcornowej zainspirowała ją do wykorzystania tej techniki w swoich projektach kostiumów. Do “Czarnej Pantery” zaadaptowała metkę niewolnika z magazynu mody z lat 30. Stała się ona standardem w branży. Wśród wielu innych inspiracji dla kostiumów filmu, Carter znajduje również historię stojącą za samym filmem.

Czarny dandyzm Jidenny

W “Classic Man” Jidenna zrzuca swoją dandysowatą persone, bujając się w plemiennej jedwabnej kurtce bomber i szytych na miarę nigeryjskich spodniach. W teledysku Jidenna wciela się w rolę brooklyńskiego fryzjera, stylizując brodę i loki na palcach. Ten wygląd przypomina eleganckiego dżentelmena z lat 1800.

Zobacz:  Przykładowa stylizacja z lat 80-tych - kilka wskazówek

Ten trend pozostał silny nawet wtedy, gdy ludność na całym świecie coraz częściej wybierała wygląd dandysa. Jidenna, Nigeryjsko-Amerykanka, została niedawno sfotografowana w afrykańskich projektach od stóp do głów. Wezwała inne czarne gwiazdy do przyjęcia jej stylu i rzuciła wyzwanie projektantom, by produkowali swoje ubrania w Afryce. “Czarny dandyzm jest wciąż modny” – powiedziała publiczności podczas ESSENCE Best in Black Fashion Awards.

Sartorialne decyzje, które podejmuje Jidenna, świadczą o jej samoświadomości i pewności siebie. Jej muzyka ma wrodzoną seksowność, która przypomina Janelle Monae. Jej charakterystyczny styl “dapper chic” przywołuje zarówno styl czarnej burżuazji z czasów Jima Crowa, jak i europejski dandyzm. Jej uderzający wygląd został zainspirowany przez śmierć jej ojca, Olivera Mobissona, wybitnego nigeryjskiego informatyka i honorowego wodza w swojej wiosce.

Podczas gdy czarny dandys jest tradycyjnie kojarzony z białymi mężczyznami, czarny dandys jest również częścią hip hopu. Jidenna i Andre 3000 to dwa ostatnie przykłady. Wygląd czarnego dandysa jest daleki od nieświeżego wizerunku workowatych spodni i białych t-shirtów, które dominują na scenie hip hopowej. Swagger Jidenny jest częścią hiphopowej różnorodności, która znajduje odzwierciedlenie w “Made You Look”.

Ostatni album, 85 to Africa, to list miłosny do afrykańskiej diaspory. Czerpie z dancehallu, soca i kompy, które są popularne na Jamajce i Trynidadzie. Na południu Miami bass to gatunek rapu mieszający się z gangsta rapem. Jej muzyka jest zarówno stylowa, jak i odzwierciedlająca jej przodków.

“Czarny dandyzm nie jest już stereotypem” – mówi wybitny krytyk mody. Choć może nie jest to już hip-hop, to jednak wciąż jest modny. Jidenna przeciwstawia się stereotypom i kwestionuje dominujący porządek społeczny. Artysta jest prawdziwym przedstawicielem czarnego dandysa. Czarny dandyzm Jidenny jest wciąż modny.

Popyt na afrykańskie ubrania

Film “Czarna Pantera” zrodził nowe zainteresowanie afrykańskimi ubraniami. Wielu kinomanów zostało poproszonych o założenie afrykańskich ubrań na seanse filmowe. Jeden z rzemieślników stworzył nawet linię bluz inspirowanych filmem na wiosnę. A ponieważ film wywołał ponowne zainteresowanie afrykańską modą, więcej osób zwraca się do Afryki po inspirację. Jedna z takich rzemieślniczek, Hannah Ephraim, prowadzi sklep internetowy z modą o nazwie Ansaba’s Etem. Choć firma nie jest najlepsza w marketingu swoich produktów, popularność filmu “Czarna Pantera” sprawiła, że pojawiło się więcej ubrań i akcesoriów inspirowanych Afryką.

Zobacz:  Przykłady stylizacji z wykorzystaniem swetrów

W USA film Czarna Pantera zwiększył sprzedaż odzieży ludowej. Stroje w stylu afrykańskim zyskały na popularności po premierze filmu, a wiele osób aktualizuje swoje profile w mediach społecznościowych zdjęciami ubranymi w afrykańskie stroje z filmu. Tymczasem lokalne sklepy odzieżowe odnotowały wzrost popytu na tradycyjne afrykańskie stroje. A film zainspirował nawet więcej osób do tworzenia imprez o tematyce afrykańskiej. Niezależnie od pochodzenia tych afrykańskich ubrań i akcesoriów, film wpłynął na amerykańską kulturę na wiele sposobów.

Film powoduje nowe zainteresowanie afrykańskimi ubraniami, zwłaszcza u czarnych kobiet. Wzrost zainteresowania modą afrykańską będzie miał efekt falowania, a firmy, które obsługują ludność afrykańską, powinny rozważyć zwiększenie aktywności w mediach społecznościowych. Rosnące zainteresowanie wykracza poza odzież i obejmuje również fryzury. Miko Branch, dyrektor generalny Miss Jessie’s hair products, twierdzi, że “czarna moda osiągnęła nowe szczyty”.

“Czarna Pantera” sprawiła, że stroje w czarnych kolorach znów stały się modne. Moviegoers byli nawet ubrani w tradycyjne afrykańskie stroje podczas premiery filmu, w tym ikoniczne Dashiki. Jego reklama stworzyła szum wśród kinomanów, a wiele osób kupowało afrocentryczne ubrania, aby dopasować się do pozytywnego portretu afrykańskiej kultury w filmie. Łatwo zrozumieć, dlaczego ten film wywołał taki wzrost popytu na odzież o tematyce afrykańskiej.

Ponieważ film Czarna Pantera jest tak popularny, niektórzy ludzie zaczęli nosić afrykańskie ubrania jako sposób na pokazanie swojej solidarności z kontynentem. Wiele osób zostało zainspirowanych do zakupu afrykańskich ubrań i odzieży o tematyce afrykańskiej, choćby tylko po to, by uczcić Miesiąc Historii Czarnych. Ngozi African Fashions & Fabrics, na przykład, zobaczył potencjał filmu, aby przynieść czarny i afrykański moda do czołówki mody. Mówi, że ubrania w czarnym i afrykańskim stylu to szansa na jedność i ma nadzieję, że film zjednoczy Afrykanów w diasporze.

Podobne tematy